Przejdź do treści
Strona główna » Czym jest pozycjonowanie lokalne – Czyli SEO w mapach google i nie tylko

Czym jest pozycjonowanie lokalne – Czyli SEO w mapach google i nie tylko

Pozycjonowanie lokalne to zbiór działań optymalizacyjnych, mających na celu uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarce Google na frazy lokalne. To właśnie dzięki niemu użytkownicy szukający usług w danym mieście lub okolicy bez problemu znajdą Twoją firmę, kawiarnię, restaurację czy sklep. Każdy przedsiębiorca wykonujący usługi we własnym lokalu bądź prowadzący biznes ukierunkowany na działanie w konkretnej okolicy powinien więc zainteresować się pozycjonowaniem lokalnym, uwzględniając je w swojej strategii marketingowej.

Czym są frazy lokalne?

Frazami lokalnymi nazywamy słowa kluczowe zawierające w swojej nazwie określenie obszaru, którego dotyczą np.: „Elektryk Warszawa” lub „Fryzjer Radom”. Dzięki pozycjonowaniu strony ukierunkowanemu na lokalne słowa kluczowe możemy pokazać się nowym użytkownikom, którzy będąc przejazdem w danym miejscu czy dopiero poznając okolicę, zaczynają poszukiwania konkretnej usługi lub miejsca właśnie w internecie.

Niezwykle istotny jest tu odpowiedni dobór fraz lokalnych – musimy wiedzieć, czego dokładnie szukają nasi klienci. Jeśli prowadzisz kancelarię prawną, Twoją główną frazą wcale nie musi być „Kancelaria Prawna Siedlce”, może być nią natomiast „Prawnik Siedlce”. Wszystko zależy bowiem od tego, która fraza ma większy potencjał i lepiej odpowiada naszym usługom.

Fraza KluczowaPotencjał
Prawnik Siedlce150
Kancelaria Prawna Siedlce40

Wyborem frazy kluczowej należy się więc zająć w pierwszej kolejności. Jak to zrobić?

  1. Na początku sprawdzamy jej potencjał w narzędziach takich jak: Ahrefs, Senuto, Google Keyword Planner czy Ubersuggest.
  2. Następnie weryfikujemy wyniki wyszukiwania i porównujemy, czy pokrywają się one z charakterystyką naszego biznesu.
  3. Jeśli tak – bingo! Możemy zaczynać pozycjonowanie na tę frazę.

Jak wygląda pozycjonowanie lokalne?

Lokalne SEO w dużej mierze opiera się na działaniach mających na celu uzyskanie dobrej widoczności w wyszukiwarce oraz Mapach Google. Odpowiednia optymalizacja zarówno strony internetowej, jak i wizytówki Google Moja Firma powinny zapewnić Twojej firmie podstawową widoczność w regionie, na którym najbardziej Ci zależy.

Jak się jednak okazuje, czasami takie fundamentalne działania nie wystarczą. W większych aglomeracjach miejskich, gdzie konkurencja „nie śpi” i rywalizacja z miesiąca na miesiąc jest coraz to większa, SEO lokalne i utrzymanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania w sposób organiczny wymagają zdecydowanie więcej czasu, pracy, aż w końcu i pieniędzy.

Dla kogo jest SEO lokalne?

Nasuwa się więc pytanie: kto powinien zainteresować się tym rodzajem promocji w sieci? Odpowiedź jest prosta: małe i średnie przedsiębiorstwa, które sprzedają swoje usługi głównie na skalę lokalną, niekoniecznie kierując je do klientów z całego kraju. Do tej grupy zaliczyć można chociażby salony fryzjerskie, warsztaty samochodowe, piekarnie, sklepy, serwisy rowerowe czy gabinety dentystyczne.

Mogą się tu jednak znaleźć również firmy bez „fizycznego adresu”, czyli siedziby, w której świadczą swoje usługi. Wymienimy tu na przykład elektryków, hydraulików czy… kominiarzy.

Pozycjonowanie lokalne – od czego zacząć?

Skuteczne pozycjonowanie firmy wymaga przemyślanej, starannie zaplanowanej strategii SEO – i to nawet w przypadku gdy cel, który chcesz osiągnąć, jest niewielki, a fraza nie ma znaczącej konkurencji. Zasada jest jedna: to, jaką pozycję w Google uda nam się osiągnąć, zależy od wcześniej przygotowanego planu działania. Zatem od czego najlepiej zacząć proces pozycjonowania lokalnego?

Dobór lokalnych fraz kluczowych

Research poczynań, jakie prowadzi Twoja konkurencja, oraz dobór właściwych słów kluczowych, związanych z danym biznesem i regionem, to klucz do sukcesu. Bez nich nie sposób optymalizować pozostałych elementów, takich jak: strona www czy wizytówka Google; ich wybór powinien być więc Twoim priorytetem.

Darmowe Narzędzie Google Keyword Planner
Potencjały Fraz Kluczowych, Należy ich użyć do optymalizacji wizytówki i strony WWW.

Utworzenie wizytówki Google Moja Firma

Wizytówka GMF jest jednym z najważniejszych elementów SEO na poziomie lokalnym – w końcu w wielu przypadkach to właśnie ona wyświetla się nad wynikami wyszukiwania. Zawiera też najwięcej wartościowych informacji, takich jak adres firmy, strony internetowej, numer telefonu czy godziny otwarcia, dzięki czemu ułatwia Twojemu potencjalnemu klientowi zapoznanie się z ofertą i nawiązanie kontaktu.

Budowa strony internetowej zoptymalizowanej pod lokalne SEO

Strona WWW powinna być zoptymalizowana pod wybrane wcześniej słowa kluczowe – muszą się one znaleźć m.in. w treści, nagłówkach czy meta tagach. Nie możemy zapominać również o podaniu na stronie wszystkich ważnych (i aktualnych!) danych firmy: nazwy, adresu i numeru telefonu – pokrywających się oczywiście z informacjami, które widoczne są w wyżej opisanej wizytówce.

Linkowanie zewnętrzne z wizytówek NAP

Wizytówki NAP to informacje o firmie, publikowane w różnego rodzaju katalogach (płatnych bądź darmowych), forach, portalach branżowych czy ogólnych, takich jak np. PanoramaFirm. Odpowiednia liczba linków z wizytówek NAP pomaga w budowaniu autorytetu witryny w oczach wyszukiwarki Google.

Przykładowa wizytówka NAP – Firmy RIIOR Media

Tym, o czym warto tu pamiętać, jest… dokładność i konsekwencja. Oznacza to tyle, że na każdej wizytówce dane firmy powinny być takie same – nieścisłości mogą bowiem negatywnie wpłynąć na cały proces pozycjonowania lokalnego.

Dodanie danych strukturalnych

Na koniec warto pochylić się nad mikrodanymi, czyli schematami danych strukturalnych, dzięki którym roboty Google wiedzą, że dana strona to witryna firmy działającej w określonym obszarze. Dla przykładu: strona glazurnik.co to witryna glazurnika, którego siedziba znajduje się przy ul. X 5/25 w mieście Y, a telefony odbiera on między godziną 9.00 a 18.00.

Przykładowe dane możliwe do wdrożenia przy użyciu Schema LocalBusiness

Wdrożenie danych strukturalnych na stronie ułatwia wyszukiwarce rozpoznanie elementów, takich jak: nazwa przedsiębiorstwa, jego adres czy numer telefonu, a co za tym idzie – pozwala także na pokazanie użytkownikowi dodatkowych informacji o firmie w wynikach wyszukiwania.

Google Moja Firma – czym dokładnie jest i jak wpływa na lokalne SEO?

Wspomniana wyżej wizytówka GMF umożliwia nam wyświetlanie się wraz z podaną lokalizacją i danymi teleadresowymi nie tylko w wynikach wyszukiwania, ale też w Google Maps. Ba! Dzięki możliwości połączenia wizytówki z Twoją witryną internetową możesz zwiększyć jej autorytet, poprawiając jej widoczność i pozycję w wynikach Google.

Wystarczy tylko uzupełnić ją o najpotrzebniejsze informacje o firmie, zdjęcia czy najnowsze aktualizacje… i voilà – gotowe!

Umieszczenie firmy w Mapach Google również nie jest szczególnie wymagające czy pracochłonne. Tym, o co musisz zadbać w pierwszej kolejności, jest zgłoszenie lokalizacji przedsiębiorstwa do strony Google My Business. Pamiętaj jednak o przeprowadzeniu audytu wizytówki! Podanie błędnych czy nieaktualnych informacji, takich jak chociażby godziny otwarcia, może narazić Twoją firmę na negatywne opinie, a w efekcie – zaszkodzić pozostałym działaniom optymalizacyjnym.

Protip: W tytule i opisie wizytówki – oprócz nazwy przedsiębiorstwa – warto dodać frazę kluczową.

Wizytówki NAP – dlaczego są ważne?

Potencjalny klient szukający usługi może natknąć się na naszą stronę nie tylko w wynikach wyszukiwania, ale także w lokalnych portalach. Jeśli znajdzie tam wszystkie potrzebne informacje, nie będzie miał żadnego problemu z tym, by się z Tobą skontaktować.

Co równie ważne, wizytówki NAP są dla robotów indeksujących sygnałem, że dana firma faktycznie istnieje – posiada konkretną nazwę, adres i numer telefonu.

Co możesz zyskać dzięki pozycjonowaniu lokalnemu?

Jak już wiesz, samo założenie wizytówki firmy w Google czy przyciągnięcie ruchu na stronę internetową może nie przynieść zamierzonych rezultatów, jeśli w grę wchodzi pozycjonowanie biznesu na skalę lokalną. Szybki przykład: chyba zgodzisz się, że istnieje małe prawdopodobieństwo, że użytkownik z Wrocławia, który przypadkiem trafił na Twoją stronę internetową, dokona konwersji, przyjeżdżając do Twojego toruńskiego salonu fryzjerskiego.

Choć wiadomo – nie ma rzeczy niemożliwych… 😉

Pozycjonowanie lokalne jest jednak jedną z tańszych, a przy tym nie mniej efektywnych możliwości marketingu na poziomie lokalnym. Internauci coraz częściej szukają usług, restauracji czy hoteli w Mapach Google czy organicznych wynikach wyszukiwania. A ich optymalizacja – jak wiemy – nie wymaga tak dużych nakładów finansowych jak złożona kampania reklamowa, wdrożenie płatnych reklam Google Ads czy promocja w różnych kanałach social media. Warto więc to wykorzystać!